tirsdag 11. juni 2013

Eidemila

Vatz beretter:
Lørdag 8.juni gikk ett av høydepunktene i Tromsø`s løpesirkus av stabelen- nemlig Eidemila! Værgudene skjemte oss bort med en herlig temperatur, selv om dagen startet med regn. Dette skapte utfordringer for påkledningen, og mange hadde nok kledd seg for godt. Et fyldig felt stilte til start, og forventningen om stor fart fra start hang over som en mørk sky. Meget ugunstige vindforhold gjorde derimot sitt til at de første 5 km gikk avgårde i ett meget behagelig tempo, før man ved vending fikk medvind. Skippern valgte (som han nevner selv) sjokkerende nok å ikke sjokkåpne, men heller legge seg rolig i feltet. At dette var ett uvanlig syn ble godt illustrert av Runar Hermo`s spørsmål: "ka det e som skjer med Skippern???"

Teten glapp ved 6,5 km, da jeg lå i feil rygg da rykket gikk. Mannen som av bookingselskapene var tippet som vinner, Ronny Jakobsen, hadde ikke rett rygg å ligge i idag, og luka ble for hard å tette.

Team Nord-Norge og skimiljøet forøvrig stilte med stort støtteapparat for å motivere langrennsløpere i feltet, noe jeg også dro god nytte av, selv om det tok litt tid før folk så at jeg lå såpass langt fremme, det er tross alt ikke så dagligdags. Både Bjelle og Silje Theodorsen overså meg på de siste 3 km, mens Bugge og Tarjei holdt trykket oppe ved å rope infernalsk fra følgesykkel. Jeg lå her i tett kamp om 3.plassen, kun 10 sekunder bak tet, og prøvde meg på ett rykk de siste 300 meter. Jeg fikk god luke og tok raskt innpå skippern og følte meg noen få øyeblikk som en blanding av Kenenisa Bekele og Hjortefot, som prøvde å snike seg ubemerket forbi Skippern. Dessverre holdt rykket 50 meter for kort, og pusten ble litt for tung, så Skippern ble i siste liten oppmerksom på at jeg nærmet meg og spurtet fra, som en gnu som hopper unna en sulten løve. Fasit ble en 3.plass med tida 35.09, dessverre rett bak målet om å komme under 35 blank, men forholdene la ikke helt til rette for en topptid. Dessverre slått av Skippern, som har tatt 2 poeng på en uke og dermed leder 2-1 i redaksjonscupen. Mikkelsen (som valgte å ikke stille i Eidemila) har foreløpig 0 poeng, men frykter at han vil ta mye poeng utover høsten og til vinteren.

Dagens vinner var kun 17 år gammel og drev med både løping og kappgang, så spørsmålet er om man skal begynne med kappgang for å få fart på steget, Skippern klagde ihvertfall på skiløpersteget til Nordlys, så noe må gjøres.

Etter målgang leverte Eidemila som den alltid gjør, med gratis sportsdrikke og mydland pølser. Skippern kastet sjokkerende nok pølsa til skogs, etter å ha stirret på den i 5 minutter uten å kunne ta en eneste bit.

Dagens sitater:
"ka det e som skjer med Skippern?!?!?" Runar Hermo
"Du tape masse tid på den sveisen din Skippern" Thomas Rønbeck (ikke ordrett gjengitt).

 Skippern oppdager i siste liten at han nesten er tatt igjen og legger inn en spurt                                                     http://www.itromso.no/bilder/article7715357.ece
Skippern beretter:
10 km med Eidemil er på mange måter en masochistisk og tvangsaktig affære. Man får mye lidelse, men også mye glede ut av de minuttene man investerer i konkurransen. Det voldsomme feltet av konkurrenter fremprovoserte en massesuggesjon med påfølgende ukritisk galskap i form av kroppslig avstraffelse.

Med årets Ulfstindmil friskt i minne lot jeg meg ikke lure denne gangen. Jeg skulle være en slu kobra og ikke dra en meter. Dette mestret jeg forbausende bra helt til de siste 3 km gjenstod, da brygget det opp til en ubehagelig duell med den 70  kg lettere (?) unggutten fra BUL Tromsø med gasellesteg og rød trøye. Undertegnede fikk subjektiv klumpfot de siste kilometerne og klarte ikke å gire om i de slake nedoverbakkene, og dermed var det gjort. MEN, akkurat i det jeg innser at slaget om 500 kr gavekort på eide-bygg er tapt, ser jeg meg tilbake - som et rifleskudd kommer Vatz susende hakk i hæl. Som en gal demon har han doblet farten de siste 400 meterne og spist seg markant inn på teten! Jeg måtte mobilisere alt det remmer og tøy holdt for å hindre hurtigtoget fra Drevja å ta poeng i redaksjonscupen. Som en våt beinløs manet kollapset jeg i målområdet og ventilerte lungene i horisontal posisjon.
Balle å miste gullet, men forløsende å redde sølvet.

Det er med stor ære og stolthet at undertegnede denne gang representerte TMB - Trening Med Bag. Dette var et viktig taktisk trekk for å skape blest og forundring om institusjonen som har fostret så mange ballharde atleter på så kort tid. 

Eidemila 2013 umiddelbart etter start.

  

Ikke langt bak tet i form av en 17 år gammel løper/kappganger    http://www.nordlys.no/bilder/article6699186.ece
                               

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar