torsdag 24. oktober 2013

Kampen mot forfallet!

Hvor enn man snur seg i skimiljøet i Tromsø så trenes det mye og fokusert. Eksempelvis kan det nevnes at skimetalkollega Mikkelsen har trent over 200 timer visualisering siden 1.mai, der han står på stuegulvet og visualiserer slik som Lund Svindal før ett utforrenn. Alt for å ta ekstra sekunder.
Skippern har lagt ned rundt regnet 150 timer i benken, og har planer om å gå til innkjøp av benk, slik at han sove på den og bare pumpe med en gang han våkner. 

                                                    Interessant benkpressteknikk



I tillegg er Morten Eliassen rapportert i storslag, det tok kun en tur med hoppende padling før de nye one way stavene ga etter for trykket. Allerede har det kommet rapporter fra lysløypa om blafrende helikopterlyd/ vill bjeffing som kun kan skyldes hoppende padling Eliassen-style.

          Eliassen i god posisjon. Rykter på facebook vil ha det til at han sto i denne posisjonen i 45 minutter

Petter Myren har valgt å gå med vektbelte for å få den lette følelsen når sesongen starter. Han har 3 kilo rundt hver fot, samt et 15 kilos belte på overkroppen. I tillegg ligger nemesis Sturla Einarsson i Ramsau og banker inn kvalitetsøkter.

                            Myren i fri utfoldelse. Får vi se dette skjegget under Tromsø skimaraton?


Nok om hva andre gjør, det eneste som er sikkert er at konkurrentene ikke ligger på latsiden. Så hva skal en stakkar gjøre for å ikke dumme seg totalt ut til vinteren? Selv om man ikke er up and cumming lenger så kan man ikke bare resignere. Mottrekk må planlegges om pallplass i bedriftscupen skal være en mulighet. Spørsmålet er bare hva? 

Jeg tar ingen på timetallet, jeg trener sannsynligvis like mye på en måned som nemesis gjør på en uke, så fokus må bli hardtrening. Her hadde jeg lyst til å prøve kapasitetsbolker for økning av Vo2-max. Jeg har tidligere kjørt endel sånne økter, men da var det totalt texas med null kontroll på intensitet og mengde. Jeg har derfor alliert meg med Rundfjellsendern Opp gründer, Eivind Arne Bjaaland, også kalt "Bjelle" for planlegging av kapasitetsbolker. Jeg har god tro på dette, men det er viktig med kompetente folk for å få god kvalitet på treningen og ikke famle i blinde. Det er viktig å unngå det som Mikkjel Thon ville kalt: "å slippe ungdommen løs gjennom en sjokkåpning".  

Jeg kjørte en testuke med 6 hardøkter på 5 dager, som så noenlunde slik ut:

Søndag: 5 ganger 7 min elghufs
Mandag: 5 ganger 7 min skate rulleski
Tirsdag: Hvile
Onsdag: 1.økt: 5 ganger 5 min spinningsykkel
              2.økt: 4 ganger 7 min elghufs
Torsdag: 1.økt: 5 ganger 5 min spinningsykkel
              2.økt: 5 ganger 5 min stakeintervall på ski

Alle økter ble kjørt kontrollert med puls på mellom 85-92%, men fokus var på å ligge rundt 90% av makspuls. Erfaringer som jeg har etter dette er at det var ganske greit å gjennomføre. Tidsmessig ble det ikke særlig mange timer, og hardøktene var såpass kontrollerte at det gikk greit. Spinning og staking var utfordrende å komme opp i puls på, mens elghufs var ekstremt lett å få puls på. 
Nå er det bare å vente på at Vo2-max skal skyte i været, og håpe at prestasjonene følger etter. 

                                     Vil helst unngå å føle meg som ett slakt i vinter...



                                                   Legenden Eivind Arne Bjaaland

Nyhetssak om Bjelle der han slakter skiskytterforbundet:





                                   Gøy nyhetssak, totalt ute av sammenheng forøvrig...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar